ABSTRACT ¦ ART + SCIENCE ¦ MODEL / METHODS ¦ AN EXPERIMENTAL DESIGN ¦ MEDIA-SYSTEMIC ART ¦ COMMUNICATION OF SPACES ¦ COMMUNICATION SPACE AND INTERACTION SPACE ¦ THE CUE ¦ NOTES ¦
N O T E S



(1) Kac, Eduardo, *Aspects of the Aesthetics of Telecommunications*, Graz 1993

(2) Visual images and sounds are appropriate to imagining spaces. In contrast to visual images, though, sounds can also communicate and process spaces. Whereas sounds as temporal events continually and directly communicate information processually, visually-determined conditions require a secondary encoding to become processual.

(3) Jauk, Werner, Forum Stadtpark/Wissenschaftsreferat, *Generationen* (Ed. Christine Grond), Vienna 1999 (forthcoming)

(4) Baumgarten, Alexander Gottlieb, *Meditationes philosophicae de nonnullis ad poema pertimentibus*, Halle 1735, cited in *Meditationes philosophicae de nonnullis ad poema pertinentibus - Philosophische Betrachtungen über einige Bedingungen des Gedichtes*, Hamburg 1983, CXVI p. 86 - 87.

(5) Welsch, Wolfgang, *Grenzgänge der Ästhetik*, Stuttgart 1996.

(6) Ibid., p. 65.

(7) Wiener, Oswald, Wozu überhaupt Kunst? Wiener, Oswald *Literarische Aufsätze*, Vienna 1998

(8) Fechern, Gustav Theodor, *Vorschule der Ästhetik*, Leipzig 1876

(9) Pöppel, Ernst, Radikale Syntopie an der Schnittstelle von Gehirn und Copmputer. *Die Technik auf dem Weg zur Seele, Forschungen an der Schnittstelle Gehirn/Computer* (Eds., Maar, Christa; Pöppel, Ernst; Christaller, Thomas). Reinbek bei Hamburg 1996

(10) Wulffen, Thomas, Kunst und Wissenschaft. Überlegungen zu einem prekären Verhältnis. *Dialog und Infiltration. Wissenschaftliche Strategien in der Kunst*, Kunstforum International, Vol. 144, Cologne 1999, p. 38 - 39.

(11) See Ranzenbacher, Heimo, *Versuchsanordnungen - Versuch einer Ordnung*, Paper presented at the symposium Recycling the Future, Vienna 1997.

(12) Foucault, Michel, *Archäologie des Wissens*, p. 74.

(13) See Jauk, Werner, *Physical/Auditory/Musical/Net Space. The Transgression of a Mechanistic Paradigm*. Paper presented at the Conference on Musical Imagery, Oslo 1999.

(14) See Gibson, James J., *Wahrnehmung und Umwelt*, Munich 1982.

(15) De Kerckhove, Derrick, Kunst im World Wide Web. *Prix Ars Electronica 95* (Eds., Leopoldseder, Hannes; Schöfp, Christine), Linz 1995, p. 37 - 49.

(16). See Jauk, Werner, Gestaltung durch kommunizierendes Verhalten: Musik und Net-Art. *Forschungsbericht Klangforschung 98*, Munich 1999, (forthcoming).

(17) Bales, R. F., *Interaction process analysis*, Cambridge 1950.

(18) See Jauk, Werner, Interactivity instead of reactivity. *Prix Ars Electronica 95* (Eds., Leopoldseder, Hannes; Schöpf, Christine), Linz 1995, p. 23 - 27.

. . . b_a_c_k . . .